ورزش شدید و متوسط اثرات قابل مقایسه ای بر بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند

6ژوئیه 2016 - محققان دریافتند پیاده روی سریع به اندازه ی دویدن با قدم های آهسته برای مقابله با بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر است. بیماری کبد چرب غیر الکلی با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مستقل از عوامل خطرزای متابولیکی مانند دیابت، فشار خون بالا و اختلال چربی خون ارتباط دارد.

محققان از جمله جیانگ هی، استاد بخش اپیدمیولوژی و هوی جی ژانگ، دانشجوی پست دکترا در دانشکده ی بهداشت و طب گرمسیری دانشگاه تولان، یافته های خود را در آخرین شماره ژورنالJAMA Internal Medicine  منتشر کردند.

محققان به صورت تصادفی 220 فرد چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را به سه گروه تقسیم کردند و  به هر گروه برنامه ی خاص ورزشی را به مدت یک سال اختصاص دادند. در گروه اول یا گروه ورزش شدید تا متوسط، در شش ماهه ی اول سال، از شرکت کنندگان خواسته شد برای مدت 150 دقیقه در هفته با 65 تا 80 درصد از حداکثر ضربان قلب خود به دویدن با قدم های آهسته و در شش ماهه ی دوم  150 دقیقه در هفته به پیاده روی سریع با 45 تا 55 درصد از حداکثر ضربان قلب بپردازند. برنامه ی ورزشی گروه دوم پیاده روی سریع برای مدت 150 دقیقه در هفته برای کل سال تنظیم شد و برای گروه سوم هیچ ورزشی برنامه ریزی نگردید.

محققان دریافتند ورزش شدید و متوسط به یک میزان در کاهش محتوای تری گلیسرید داخل کبدی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر است. این بدان معناست که افرادی که با انجام ورزش شدید مشکل دارند هنوز هم می توانند برای پیشگیری و درمان کبد چرب غیر الکلی به فعالیت متوسط بپردازند.

دکترHeمی گوید: بیماری کبد چرب غیر الکلی  در سراسر جهان به سطح اپیدمی رسیده است و شایع ترین علت بیماری های مزمن کبدی است،این بیماری در 20 تا 30 درصد از بزرگسالان در جمعیت عمومی و 70 تا 90 درصد از بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت در کشورهای غربی بروز می کند.

در حالی که ورزش شدید و متوسط دارای تقریبا اثری یکسان بر کاهش محتوای تری گلیسرید داخل کبدی می باشد اما وزن، اندازه ی دور کمر، توده چربی بدن و درصد چربی بدنی بیمارانی که فعالیت شدید تری دارند نسبت به کسانی که در حد متوسطی ورزش می کنند یا به هیج ورزشی نمی پردازند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مستقل از عوامل خطرزای متابولیکی مانند دیابت، فشار خون بالا و اختلال چربی خون ارتباط دارد.

منابع:

JAMA Internal Medicine, 2016; DOI: 10.1001/jamainternmed.2016.3202

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160706114740.htm